Змінити свою школу реально

Як Освітній марафон навчив вчителів Луганщини та Донеччини впроваджувати зміни на місцях
На початку березня в Києві пройшов другий навчальний інтенсив проєкту «Освітній марафон», який об’єднав вчителів східних областей України навколо розвитку своїх шкіл.
Учасники вчились будувати стратегії проєктів, формувати ефективні комунікації з громадою, дізнались дієві методи в інклюзивному навчанні, працювали в групах та дискутували у форматі класичних бізнес–тренінгів, захищали свої проєкти, та найголовніше – наочно переконались, що зміни у школах – не міф, а реальність вже багатьох закладів завдяки завзяттю вчителів та керівного складу.
«Освітній марафон» спрямований на розвиток управлінської компетентності керівників закладів загальної середньої освіти для впровадження «Нової української школи».
Учасники відвідали виїзні заняття у передових школах Києва, де їх зустрічали керівники–реформатори та розповідали про свій власний шлях до великих змін:
мультипрофільне навчання – школа № 104 імені О. Ольжича має багато гуртків, секцій, учні самі обирають уроки; інклюзивне навчання – школа №289 Дарницького району та Інклюзивно–ресурсний центр Дарницького району, в яких діти з особливими освітніми потребами мають змогу навчатись та розвиватись; Ліцей «Інтелект» з ефективним навчанням – випуск учнів з одними з найвищих балів ЗНО в країні, участь у міжнародних навчальних проєктах; Фінансовий ліцей, в якому не тільки учнів навчають фінансовій грамотності, а й і сам заклад є фінансово автономним та сам розпоряджається своїми активами.
Учасники марафону розповідають про свої враження та головне, що з почутих кейсів згодні впроваджувати у своїх школах:
Вікторія Калініна, директорка Економіко–гуманітарного ліцею №8, Краматорськ. «Ми були і до початку проєкту готові до змін, вже переглянули свої підходи до взаємодії з батьками, ставлення до учнів. Але завдяки «Освітньому марафону» це розуміння поглиблюється, інформація систематизується. Наша команда оцінила і мультипрофільний підхід школи № 104 ім. Ольжича, коли діти можуть самостійно обирати профільні предмети і вибудовувати індивідуальну траєкторію навчання. А от принцип співпраці із ВНЗ, який практикує фінансовий ліцей, ми вже намагаємося втілювати – ведемо переговори з Харківським національним економічним університетом. Сучасною і дієвою альтернативою нашій занадто централізованій з усіх точок зору системі управління освітою могла б стати автономізація шкіл. У фінансовому аспекті в тому числі, але чи можлива вона взагалі? Так, можлива, і ми будемо працювати над впровадженням автономії в нашому місті».
Лариса Жидкова, директорка ЗОШ I–III ступені №12, Слов’янськ. «Навіть якщо зараз ми не маємо змоги бути фінансово автономними, невдовзі прийде час розпочинати цю роботу, і досвід київських колег в цьому сенсі дуже корисний. Стало зрозуміло, що директорам потрібно вже зараз опановувати нові специфічні знання та навички, зокрема, проведення тендерних закупівель, та дбати про залучення до команди вмотивованого бухгалтера. Гадаю, було б дуже добре, якби держава спочатку ініціювала пілотний проєкт для апробації фінансової автономії в певних школах та надала фаховий супровід менторів учасникам «пілоту».
Тетяна Бєлікова, директорка ЗОШ №7, м. Бахмут. «Освітній марафон – інтенсивний, наполегливий, швидкий, насичений. Він вимагає переосмислення і часу, щоб інформація перетворилася на глибокі знання. Глибоке практичне значення мають наші поїздки до київських флагманів середньої освіти, зокрема, відвідування фінансового ліцею. Особливо вразила особистість директора Юрія Шукевича. Ще раз переконалась, що успіх закладу дуже залежить від успіху та взагалі особистості керівника. А взагалі, зауважу, що успіх не в матеріально технічній базі, а в змісті, стратегії і місії закладу. Марафон дав мені можливість працювати в команді і «заразити» колег ідеями, які вже народжуються. Сподіваюсь на підтримку колег – бачу, що команда, яка приїхала зі мною, готова змінюватись і працювати».
Євгенія Бакун, заступниця директора ліцею «Надія», м. Покровськ. «Загалом, в нас багато ідей, ми натхненні на зміни та починаємо з ключового клієнта і комунікацій. Ми всі працюємо – перебудова парадигми освіти, ми змінюємо свідомість освітянина для того, щоб пристосуватись до нової країни, нового учня, нових умов. Якщо говорити про досвід зі столичних шкіл, то, наприклад, тема інклюзії — важлива для нас, досвід інших шкіл був теж дуже корисний, бо він практичний та цінний. А от в ліцеї «Інтелект» багато слушних ідей, проте ми не все зможемо втілити, щось ми таки швидше зробимо – електронні контрольні роботи. Та все ж більшість ідей візьмемо на майбутнє у багаж – уроки граматики, літератури, фізики англійською мовою. Щодо мультипрофілю – нам цікава дитиноорієнтованість, ми також хочемо відповідати запитам дитини. Приклад з фінансовою автономією дуже гарний, розуміємо його переваги, проте, мабуть, ми не зможемо це впровадити».
Оксана Гриньова, директорка ЗОШ № 57, Маріуполь. «Дуже практичне важливе значення має для нас цей інтенсив, і вже вдруге ми з собою відвеземо докладний маршрутний лист, відповідно до якого ми будемо розробляти стратегію. Цікавим було відвідування київських шкіл – зокрема, імені Ольжича, де ми отримали цінний досвід із впровадження мультипрофільного навчання. Наш навчальний заклад планує започаткувати таку роботу в наступному навчальному році. Зі свого боку, відчуваю готовність міксувати навчання – офлайн та онлайн, бо це вже не форма майбутнього, а нагальна необхідність сьогоднішнього дня, зокрема, з урахуванням карантину.
Враховуючи, що кількість діток з особливими освітніми потребами збільшується, корисним був візит в школу та ресурсний центр. В нашій школі є і інклюзивні класи, працюємо не тільки з тими, хто уже навчається, а і з майбутніми первачками. Що стосується фінансів, зазначу, що нам допомагає як держава, так і місцева влада, тож максимально стараємось залучити більше механізмів фінансування для школи».

Програма інтенсиву – це не тільки лекції, дискусії, виїзні заняття, світоглядні лекції та культурно–мистецькі заходи в Національному художньому музеї України, це набагато більше. Все, щоб надихнути педагогів сходу України на розвиток та позитивні трансформації у школах. Організатор події – БО «Благодійний фонд «Фундація соціальних інновацій «З країни в Україну» в рамках проєкту «Демократичне врядування у Східній Україні» Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Інформаційний партнер – Донецький прес–клуб.

Ще схожі публікації:

СКОРБОТА
На 82-році життя пішов за вічну межу Микола Миколайович Капуста, художник - карикатурист, заслужений журналіст України. Все життя його було пов’язано з Донбасом: народився в Макіївці, вчився у Вороши...
Часопис “Донеччина” від 12 травня 2017 року № 17 (15955)
У Покровську в квітні 2017-го організовані мітингарі під міськрадою стояли з плаката- ми «Требушкін – мер від Бога», «Руки геть від Требушкіна!», а мені згадалося, як у Донецьку у 2002-му році місцеви...
Редактори и журналісти "Донеччини" захищали Вітчизну
Є в історії нашої газети «Донеччина» і військова сторінка-у свій час у редакції працювали редакторами і журналістами не тільки учасники бойових дій Великої Вітчизняної війни , зокрема Анатолій Чумак ,...
Оповідання Світлани Єременко - літературне відкриття року
У Національному музеї літератури України відбулася церемонія вручення премії «Літературне відкриття року».Ця премія вручається за найкращу дебютну книжку прози. Засновником премії стала Київська ...
Трагедія Бабиного Яру – в серці українського народу
29 вересня 2016 року народ України і світова спільнота вшанували пам'ять жертв Бабиного Яру. 29 вересня 1941 року у Бабиному Ярі нацисти розстріляли 33 770 євреїв міста Києва. Це був початок Голокос...
"Золотий фенікс" Харкова у дончан
  "Донецьксталь" не лише видобуває найкраще вугілля в країні, випікає кокс класу "преміум"… але й видає найкращі книги Без підміни цінностей, без загравання з публікою, на гідному рівні про...

The Author

Редакція "Донеччини"

Залишити відповідь

Донеччина © 2016 Frontier Theme